KANAŁ ŻEGLUGOWY NOWY ŚWIAT. Słynny przekop Mierzei Wiślanej. Jak to miejsce wygląda teraz i jak wyglądało wcześniej? (aktualizacja)

Kanał żeglugowy Nowy Świat - przekop Mierzei Wiślanej
Kanał żeglugowy Nowy Świat - przekop Mierzei Wiślanej

O tej inwestycji słyszał już chyba niemal każdy. Przekop mierzei wiślanej, podobnie jak chociażby budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest bowiem jednym z czołowych projektów planowanych przez rząd PiS. Czy rzeczywiście powstanie? – bardzo możliwe, nie mniej jednak faktem jest, że przedsięwzięcie to niezmiennie budzi spore kontrowersje i ma ono w zasadzie tyle samo przeciwników, co zwolenników. Należy też wspomnieć, że w planowanym miejscu przekopu cały czas trwają prace, a zgodnie z zapowiedziami partii rządzącej pierwsze statki mają tędy popłynąć już w 2022 roku. Z poniższego tekstu dowiecie się nieco więcej o tej inwestycji oraz zobaczycie, jak obecnie wygląda miejsce, w którym jest ona planowana. Tekst ten jest aktualizowany co roku w wakacje.

 

MIERZEJA WIŚLANA I POMYSŁ JEJ PRZEKOPU

Na początek jednak zacznijmy od odrobinki geografii. Jak zapewne wiecie, mierzeja wiślana jest podłużnym pasem terenu rozciągającym się od Gdańska aż do Bałtyjska na terenie obwodu kaliningradzkiego i oddziela ona tym samym Zalew Wiślany i Żuławy Wiślane od wód Zatoki Gdańskiej. Jest to bardzo atrakcyjne miejsce do wakacyjnego wypoczynku nad polskim morzem, a znajdują się tu między innymi takie miejscowości jak chociażby:

Jeśli chodzi o sam przekop mierzei, to jego pomysł wcale nie jest nowy, a po raz pierwszy pojawił się on w 2006 roku, kiedy to strona rosyjska wstrzymała ruch po zalewie i uniemożliwiła polskim statkom przemieszczanie się po Cieśninie Pilawskiej, która jest obecnie jedyną bezpośrednią drogą wodną łączącą Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim.

 

LOKALIZACJA KANAŁU ŻEGLUGOWEGO

Kanał żeglugowy Nowy Świat (bo właśnie tak będzie się nazywać ten szlak wodny) ma powstać w obrębie gminy Sztutowo pomiędzy Skowronkami i Krynicą Morską, na terenie dawnej miejscowości Nowy Świat, która istniała tu jeszcze przed wojną. Sam kanał ma mieć około 1,3 km długości, 22 m szerokości (w najwęższym miejscu) i 5 m głębokości. Skróci on dotychczasową drogę przez Cieśninę Pilawską o około 100 km.

Na miejsce planowanego przekopu bez problemu natraficie jadąc drogą wojewódzką nr 501 od strony Gdańska, Stegny czy Sztutowa w kierunku Krynicy Morskiej (lub z powrotem). W miejscu tym cały czas trwają prace.

 

AKTUALNY STATUS REALIZACJI INWESTYCJI

Aktualizacja: lato 2019

Na samym początku prace sprowadzały się do wycięcia 10 tysięcy drzew w mającym powierzchnię ponad 20 hektarów pasie ciągnącym się od Zatoki Gdańskiej aż do Zalewu Wiślanego. Trwająca raptem kilka dni wycinka wzbudziła ogromne kontrowersje i była powodem wielu protestów, zwłaszcza że odbyła się ona pomimo trwającego jeszcze wówczas postępowania przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska oraz pomimo braku zaprezentowania jakichkolwiek szczegółów na temat dalszych etapów realizacji inwestycji i jej harmonogramu.

Po zakończeniu wycinki na miejscu planowanego kanału przez dość długi czas znajdowały się pozostałości po wyciętych drzewach, a obszar ten nie był nawet wyrównany. W dodatku w dalszym ciągu pozostawał on ogólnodostępny, co z kolei spowodowało, że wiele osób zaczęło tu przyjeżdżać specjalnie po to, by zobaczyć, jak wygląda teren, którym za jakiś czas popłynie zupełnie nowy szlak wodny. A miejsce to było o tyle atrakcyjne, że na skutek wycięcia drzew stało się ono niezłym punktem widokowym, z którego można było obserwować zarówno wody Zalewu Wiślanego jak również Zatokę Gdańską.

Przekop Mierzei Wiślanej 2019

Przekop Mierzei Wiślanej 2019

 

Aktualizacja: lato 2020

W 2020 roku miejsce przekopu zostało już jednak szczelnie odgrodzone, a na plac budowy wjechał ciężki sprzęt. Podglądanie tego miejsca stało się wówczas praktycznie niemożliwe. 4 października 2019 roku podpisano umowę z wykonawcą (którym jest polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix) na realizację pierwszego etapu tej inwestycji.

Przekop Mierzei Wiślanej 2020

 

Aktualizacja: lato 2021

Aktualnie na miejscu powstającego kanału żeglugowego praca dalej wre i widać już jej pierwsze rezultaty. Obecnie trwa pogłębianie oraz zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału. Gotowy jest już też jeden z mostów i trwają prace nad drugim z nich.

Choć na plac budowy w dalszym ciągu oczywiście nie ma wstępu, to nie maleje zainteresowanie turystów tym, co dzieje się na miejscu przekopu. Specjalnie dla nich Nadleśnictwo Elbląg w porozumieniu z Urzędem Morskim w Gdyni przygotowały specjalny leśny parking znajdujący się w bliskim sąsiedztwie placu budowy, od strony Zalewu Wiślanego. Po drugiej stronie ulicy, czyli od strony Zatoki Gdańskiej, została zaś wyznaczona ścieżka, która jest dość dobrze oznaczona i prowadzi do miejsca, gdzie został zorganizowany tymczasowy punkt widokowy, z którego można podglądać to, co dzieje się na budowie.

Znacznie lepsza możliwość obserwowania przekopu zrodziła się jednak w momencie oddania do użytkowania pierwszego z dwóch mostów prowadzących nad przyszłym kanałem. Aktualnie to właśnie stąd jest najlepiej widać, co dzieje się na placu budowy oraz jak wygląda dno tej wodnej przeprawy. Trzeba przyznać, że widok ten jest naprawdę bardzo ciekawy i niecodzienny. I właśnie dlatego, jeśli spędzacie wakacje na Mierzei Wiślanej, to z pewnością warto poświęcić kilka chwil na to, aby zatrzymać się na wspomnianym już parkingu i przespacerować się na most, z którego wszystko widać jak na dłoni.

Przekop Mierzei Wiślanej 2021

Przekop Mierzei Wiślanej 2021

 

PRZEKOP MIERZEI – ARGUMENTY ZA I PRZECIW

Zwolennicy przekopu podkreślają, że jest to inwestycja kluczowa z punktu widzenia polskiego interesu narodowego, gdyż pozwoli ona na uniezależnienie się od Rosji i tym samym na zwiększenie naszego bezpieczeństwa. Co więcej, projekt ten ma mieć też strategiczne znaczenie gospodarcze, a jednym z jego głównych celów jest poprawa dostępności portu w Elblągu oraz w przyszłości również jego większe wykorzystanie, co z kolei poprzez rozwój transportu i logistyki może wpłynąć na ożywienie gospodarki całego regionu. Przekop mierzei wiślanej zwiększy też z pewnością ruch turystyczny na Zalewie Wiślanym oraz poprawi atrakcyjność takich miejscowości jak chociażby Frombork, Tolkmicko czy Kąty Rybackie.

Część mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przekopu jest jednak przeciwna realizacji tej inwestycji, a swoje obawy argumentuje potencjalnymi szkodami dla środowiska naturalnego. Zaniepokojenie podzielają też ekolodzy, którzy zwracają uwagę na zagrożenia dla zimujących ptaków (jest to tzw. obszar Natura 2000), a także samorządowcy z Krynicy Morskiej, według których przekopanie mierzei może oznaczać większą izolację miasta i spadek zainteresowania nim. Ponadto, mówi się również, że w wyniku konieczności spełnienia szeregu wymagań technicznych i środowiskowych budowa przeprawy będzie dużo kosztowała, a nowo powstały kanał będzie także bardzo drogi w utrzymaniu. W opinii wielu ekspertów korzyści uzyskane na skutek realizacji inwestycji będą niewspółmiernie niskie w porównaniu z poniesionymi nakładami, a sama inwestycja ma szansę się zwrócić dopiero za kilkaset lat!

 

Podobał Ci się ten tekst lub może masz do niego jakieś dodatkowe pytania? Zostaw komentarz, a z przyjemnością Ci odpowiem!

A może jesteś ciekawy(-a) kolejnych tekstów, które już niebawem zostaną opublikowane na stronie? Dołącz do wspólnej podróży na Facebooku @stronyswiata.blog oraz na Instagramie @darek_wojdyga i @wszystkiestronyswiata.pl, a na pewno zawsze będziesz na bieżąco!

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *