RONDA. Najpiękniejsze spośród hiszpańskich białych miasteczek. Plan zwiedzania

Ronda
Ronda

Jeśli są takie miejsca na świecie, które zrobią wrażenie na dosłownie każdym, to zalicza się do nich z pewnością hiszpańska Ronda. To przepiękne i niezwykle urocze miasteczko powstało po obu stronach głębokiego na ponad 100 metrów wąwozu El Tajo, a obie części miasta łączy imponująca konstrukcja Puente Nuevo. Warta uwagi jest tutaj jednak także charakterystyczna dla tego regionu biała zabudowa oraz wąskie i kręte uliczki, które nadają temu miejscu jego niepowtarzalnego uroku. Jak zaplanować sobie zwiedzanie Rondy oraz co koniecznie trzeba tu zobaczyć? – odpowiedź znajdziecie poniżej!

 

RONDA I RUTA DE LOS PUEBLOS BLANCOS – PODSTAWOWE INFORMACJE

W poprzednich wpisach na blogu mogliście przeczytać o tym, że w całej Andaluzji jest naprawdę wiele ciekawych i wartych zobaczenia miejsc. To właśnie tutaj możecie bowiem odwiedzić wiele zachwycających miast i miasteczek, takich jak:

Nie mniej jednak, w odczuciu wielu przybywających tu turystów to właśnie Ronda jest jedną z największych perełek regionu. Zalicza się ona do tzw. białych miasteczek (hiszp. pueblos blancos), czyli niewielkich miejscowości, które mimo że są często pozbawione wielu znanych zabytków, to pozwolą Wam poczuć prawdziwą iście hiszpańską atmosferę. Jest to w zasadzie zupełnie inna Hiszpania niż ta, którą poznaje się podczas zwiedzania Malagi czy Sewilli – znacznie spokojniejsza, bardziej tradycyjna oraz taka, w której życie płynie zupełnie innym rytmem. Sama nazwa pueblos blancos pochodzi od występujących tu białych fasad domów, które są pomalowane wapnem, a pomiędzy najbardziej popularnymi białymi miasteczkami przebiega szlak turystyczny określany jako Ruta de los pueblos blancos.

Większość ludzi przybywających do Andaluzji skupia się przede wszystkim na większych miastach oraz na nadmorskich kurortach, przez co białe miasteczka, mimo że cudowne i niepowtarzalne, pozbawione są tłumów turystów, co jak najbardziej jest ich dużą zaletą. W przypadku Rondy jest jednak inaczej – mimo że liczy sobie ona raptem niecałe 40 tysięcy mieszkańców, to codziennie nadciąga tu wielu przyjezdnych, którzy chcą przekonać się na własne oczy, na czym polega niezwykłość tego miasta.

A zdecydowanie jest na co popatrzeć! Miejscowość ta jest bowiem położona na wysokości prawie 700 metrów, a dwie części miasta oddziela od siebie naprawdę niesamowity wąwóz El Tajo. Tym, co przykuwa uwagę, jest tu między innymi sama zabudowa miasta, która na przestrzeni lat powstała na samym skraju wąwozu, co oznacza, że ściany i okna budynków wychodzą tu na głęboką na ponad 100 metrów przepaść. Celem wielu wycieczek do Rondy jest też oczywiście ogromna konstrukcja XVIII-wiecznego Nowego Mostu, ale znajdziecie tu także inne ciekawe zabytki przypominające o niezwykle bogatej historii tego miejsca.

 

KIEDY I CZYM PRZYJECHAĆ DO RONDY?

Do Rondy przyjechać możecie w zasadzie o każdej porze roku, ale warto mieć na uwadze, że w zimę w tak wysoko położonym miejscu może być dość chłodno, a nawet może spaść tu śnieg. Oczywiście w samym środku lata zarówno w Rondzie jak i w całej Andaluzji spodziewać się należy natomiast prawdziwych upałów grubo przekraczających 30 stopni.

Ronda położona jest około 100 km na zachód od Malagi i najlepiej będzie tu dojechać samochodem (wynajęcie samochodu jest zresztą najlepszą i często najtańszą opcją na eksplorowanie południa Hiszpanii). Opcji transportu jest tu jednak więcej, a na trasie łączącej oba miasta kursują również autobusy i pociąg.

Jeśli chodzi o sam pociąg, to właściwie kurs ten bardzo często wykonywany jest zastępczą komunikacją autobusową, a mimo to i tak jest to bardzo dobry środek transportu. Zastępczy autobus rusza spod dworca głównego w Maladze (kierowca zgarnia wszystkich podróżujących z peronu, z którego normalnie ruszałby pociąg) i jedzie bezpośrednio bez żadnych przystanków aż do dworca kolejowego w Rondzie. Taka podróż trwa trochę ponad godzinę, czyli znacznie krócej niż gdybyście wybrali regularne połączenie autobusowe oferowane przez jednego z tutejszych prywatnych przewoźników, a za bilet w jedną stronę zapłacicie trochę ponad 10 EUR. Podczas podróży warto spoglądać przez okno na otaczający Was krajobraz naturalny, bo potrafi być naprawdę zachwycający!

 

NAJWAŻNIEJSZE ZABYTKI RONDY – PROPONOWANA TRASA SPACERU

Ronda składa się z dwóch części – nowszej (zwanej El Mercadillo – jej dynamiczny rozwój rozpoczął się dopiero w XVIII wieku po wybudowaniu nowego mostu), od której rozpoczniecie zwiedzanie, oraz starszej, historycznej (zwanej La Ciudad), która będzie celem Waszej wycieczki.

 

EL MERCADILLO

Przyjmując za punkt startowy dworzec kolejowy w Rondzie, idźcie prosto zostawiając stację za swoimi plecami, a następnie skręćcie w prawo w Carrera Espinel. Jest to bardzo reprezentacyjna aleja i główna ulica handlowa Rondy, którą dojdziecie aż do areny walk byków – jednego z ważniejszych miejsc na mapie miasta.

Carrera Espinel

Carrera Espinel

Arena walk byków (hiszp. Plaza de Toros) jest jednym z symboli nie tylko miasta, lecz również całego regionu. Obiektów, takich jak ten w Rondzie, w całej Andaluzji, a nawet w całej Hiszpanii, jest oczywiście więcej, ale to właśnie Ronda jest jednym z najważniejszych miast w historii korridy i na pewno warto o tym pamiętać. Samą arenę można oczywiście zwiedzać, a bilet wstępu kupuje się na miejscu w kasie.

arena walk byków

arena walk byków

Bezpośrednio obok areny znajduje się usytuowany na krawędzi zbocza punkt widokowy Rondy (hiszp. Mirador de Ronda), a tuż obok pasaż Paseo Blas Infante. Z punktów tych rozpościera się przepiękny widok na miejską zabudowę oraz na okolicę, a krajobraz, który tu ujrzycie, jest wprost nie do opisania – trzeba to zobaczyć samemu!

Paseo Blas Infante

Paseo Blas Infante

 

PUENTE NUEVO

Nieco dalej na południe od areny znajduje się ogromna konstrukcja Nowego Mostu (hiszp. Puente Nuevo), który łączy dwie części miasta. Sam most jest obecnie centralnym punktem w mieście, a w jego bezpośrednim pobliżu znajduje się kilka punktów widokowych, z których możecie podziwiać nie tylko samą budowlę, ale też tzw. zawieszone domy (hiszp. casas colgadas), czyli te budynki, które wychodzą bezpośrednio na otchłań 100-metrowej przepaści.

Nowy Most

Nowy Most

casas colgadas

casas colgadas

ściana wąwozu El Tajo

ściana wąwozu El Tajo

 

LA CIUDAD

Po przejściu przez most znajdziecie się w historycznej części Rondy. Jedną z jej głównych ulic jest Calle Armiñán, która doprowadzi Was między innymi do Plaza Duquesa de Parcent.

Przy placu tym znajduje się najważniejszy kościół w mieście, czyli Kościół Matki Bożej Większej (hiszp. Iglesia de Santa María la Mayor), który powstał po rekonkwiście w miejscu dawnego meczetu, a także XVIII-wieczny budynek miejskiego ratusza (hiszp. Ayuntamiento de Ronda).

Kościół Matki Bożej Większej

Kościół Matki Bożej Większej

miejski ratusz

miejski ratusz

Odbijając od Calle Armiñán w lewo, dojdziecie do dawnych fortyfikacji miejskich (hiszp. Murallas de Ronda), które zachowały się jeszcze z czasów arabskich. Dawniej mury otaczające miasto pełniły funkcje obronne i razem z wąwozem El Tajo tworzyły konstrukcję, która była nie do zdobycia i zapewniała mieszkańcom bezpieczeństwo w najbardziej kryzysowych sytuacjach.

fortyfikacje miejskie

fortyfikacje miejskie

panorama miasta widziana z poziomu fortyfikacji miejskich

panorama miasta widziana z poziomu fortyfikacji miejskich

Ta część murów określana jest jako Murallas de la Cijara. Na fortyfikację tę można wejść i z tej perspektywy podziwiać panoramę okolicy, a idąc wzdłuż murów na północ dojdziecie do miejskiej bramy Puerta de la Cijara. Trzeba pamiętać, że teren jest tu dość nierówny i przy złej pogodzie bardzo śliski, dlatego podczas spaceru warto zachować szczególną ostrożność.

Puerta de la Cijara

Puerta de la Cijara

Dalsza wędrówka powinna doprowadzić Was do dawnych łaźni arabskich (hiszp. Baños Árabes), które za odpowiednią opłatą można oczywiście zwiedzać. Stąd już tylko kilka kroków dzieli Was natomiast do mostu arabskiego (hiszp. Puente Árabe) oraz położonego nieco wyżej starego mostu (hiszp. Puente Viejo). Obok nowego mostu, są to kolejne dwie przeprawy nad wąwozem El Tajo, łączące obie części Rondy, a zwłaszcza ten drugi, czyli stary most, odgrywał niegdyś bardzo ważną rolę w transporcie. Mosty te są oczywiście kolejnymi już bardzo dobrymi punktami widokowymi Rondy, skąd podziwiać można stojące jeden obok drugiego białe domy oraz okoliczne góry i pola uprawne.

Most Arabski

Most Arabski

Stary Most

Stary Most

 

NAJCIEKAWSZE MUZEA I INNE ATRAKCJE W RONDZIE

Jeśli do Rondy przyjechaliście tylko na kilka godzin lub jeden dzień, to z tego miejsca najlepiej będzie udać się w drogę powrotną na dworzec kolejowy. Jeśli jednak chcecie w Rondzie spędzić więcej czasu, to także wtedy nie będziecie się tu nudzić. Inne obiekty, które również warto w tym mieście zobaczyć, to:

  • pałac Mondragon (hiszp. Palacio de Mondragon), który niegdyś był siedzibą mauretańskich władców, a obecnie mieści się tu muzeum miejskie,
  • pochodząca z czasów arabskich podziemna kopalnia (hiszp. La Mina), która niegdyś służyła do transportu wody z pobliskiej rzeki, a także znajdujące się tuż obok ogrody przy XVIII-wiecznym Pałacu Króla Maurów (hiszp. Palacio del Rey Moro),
  • minaret św. Sebastiana (hiszp. Alminar de San Sebastián), który zachował się jako jedyna część stojącego tu niegdyś meczetu,
  • pozostałe fragmenty dawnych fortyfikacji miejskich, czyli mury Albacara (hiszp. Murallas de Albacara), oraz dawna brama miejska Almocábar (hiszp. Puerta de Almocábar),
  • muzeum rozbójnictwa (hiszp. Museo del Bandolero), w którym można oglądać eksponaty obrazujące historię lokalnych bandytów sprzed wieków.

 

Podobał Ci się ten tekst lub może masz do niego jakieś dodatkowe pytania? Zostaw komentarz, a z przyjemnością Ci odpowiem!

A może jesteś ciekawy(-a) kolejnych tekstów, które już niebawem zostaną opublikowane na stronie? Dołącz do wspólnej podróży na Facebooku @stronyswiata.blog oraz na Instagramie @darek_wojdyga i @wszystkiestronyswiata.pl, a na pewno zawsze będziesz na bieżąco!

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *