Kanał żeglugowy Nowy Świat – relacja z miejsca przekopu Mierzei Wiślanej

(termin podróży: 27.06.2019)

O tej inwestycji słyszał już chyba niemal każdy 😀 Przekop mierzei wiślanej, podobnie jak chociażby budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest bowiem jednym z czołowych projektów planowanych przez rząd PiS. Czy rzeczywiście powstanie? – czas pokaże 🙂 Faktem jest, że przedsięwzięcie to budzi spore kontrowersje i ma ono w zasadzie tyle samo przeciwników, co zwolenników. Należy jednak wspomnieć, że w planowanym miejscu przekopu poczyniono już prace przygotowawcze, a zgodnie z zapowiedziami partii rządzącej pierwsze statki mają tędy popłynąć już w 2022 roku. W poniższym wpisie opowiem Wam nieco więcej o tej inwestycji oraz pokażę, jak obecnie wygląda miejsce, w którym jest ona planowana.

Na początek jednak zacznijmy od odrobinki geografii 🙂 Jak zapewne wiecie, mierzeja wiślana jest podłużnym pasem terenu rozciągającym się od Gdańska aż do Bałtyjska na terenie obwodu kaliningradzkiego i oddzielającym tym samym Zalew Wiślany i Żuławy Wiślane od wód Zatoki Gdańskiej. Co ciekawe, pomysł przekopu mierzei wcale nie jest nowy, a po raz pierwszy pojawił się on w 2006 roku, kiedy to strona rosyjska wstrzymała ruch po zalewie i uniemożliwiła polskim statkom przemieszczanie się po Cieśninie Pilawskiej, która jest obecnie jedyną bezpośrednią drogą wodną łączącą Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim.

Kanał żeglugowy Nowy Świat (bo właśnie tak będzie się nazywać ten szlak wodny) ma powstać w obrębie gminy Sztutowo pomiędzy Skowronkami i Krynicą Morską, na terenie dawnej miejscowości Nowy Świat, która istniała jeszcze przed wojną i w której teraz już nikt nie mieszka, a teren ten jest obecnie w pełni zalesiony. Sam kanał ma mieć około 1,3 km długości, 22 m szerokości (w najwęższym miejscu) i 5 m głębokości. Skróci on dotychczasową drogę przez Cieśninę Pilawską o około 100 km.

 

PRZEKOP MIERZEI – ARGUMENTY ZA I PRZECIW

Zwolennicy przekopu podkreślają, że jest to inwestycja kluczowa z punktu widzenia polskiego interesu narodowego, gdyż pozwoli ona na uniezależnienie się od Rosji i tym samym na zwiększenie naszego bezpieczeństwa. Co więcej, projekt ten ma mieć też strategiczne znaczenie gospodarcze, a jednym z jego głównych celów jest poprawa dostępności portu w Elblągu, a w przyszłości również jego większe wykorzystanie, co z kolei poprzez rozwój transportu i logistyki może wpłynąć na ożywienie gospodarki całego regionu. Przekop mierzei wiślanej zwiększy też z pewnością ruch turystyczny na Zalewie Wiślanym oraz poprawi atrakcyjność takich miejscowości jak chociażby Frombork, Tolkmicko czy Kąty Rybackie.

Część mieszkańców miejscowości zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przekopu jest jednak przeciwna realizacji tej inwestycji, a swoje obawy argumentuje potencjalnymi szkodami dla środowiska naturalnego. Zaniepokojenie podzielają też ekolodzy, którzy zwracają uwagę na zagrożenia dla zimujących ptaków (jest to tzw. obszar Natura 2000), a także samorządowcy z Krynicy Morskiej, według których przekopanie mierzei może oznaczać większą izolację miasta i spadek zainteresowania nim. Ponadto, mówi się również, że w wyniku konieczności spełnienia szeregu wymagań technicznych i środowiskowych budowa przeprawy będzie dużo kosztowała, a nowo powstały kanał będzie także bardzo drogi w utrzymaniu. W opinii wielu ekspertów korzyści uzyskane na skutek realizacji inwestycji będą niewspółmiernie niskie w porównaniu z poniesionymi nakładami, a sama inwestycja ma szansę się zwrócić dopiero za kilkaset lat!

przekop Mierzei Wiślanej

przekop Mierzei Wiślanej

przekop Mierzei Wiślanej

 

JAK OBECNIE WYGLĄDA MIEJSCE PRZEKOPU?

Jak już wspomniałem wcześniej, w planowanym miejscu przekopu poczyniono już pewne prace przygotowawcze, które w gruncie rzeczy sprowadzały się do wycięcia 10 tysięcy drzew w mającym powierzchnię ponad 20 hektarów pasie ciągnącym się od Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego. Trwająca raptem kilka dni wycinka wzbudziła ogromne kontrowersje i była powodem wielu protestów, zwłaszcza że odbyła się ona pomimo trwającego jeszcze wówczas postępowania przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska oraz pomimo braku zaprezentowania jakichkolwiek szczegółów na temat dalszych etapów realizacji inwestycji i jej harmonogramu.

przekop Mierzei Wiślanej

przekop Mierzei Wiślanej

przekop Mierzei Wiślanej

Na miejsce planowanego przekopu bez problemu natraficie jadąc drogą wojewódzką nr 501 od strony Gdańska/ Stegny/ Sztutowa w kierunku Krynicy Morskiej (lub z powrotem). Nie trudno bowiem nie zauważyć sporego prześwitu w drodze, która na całej długości z obu stron jest otoczona gęstym lasem 🙂 Cały czas są tu obecne pozostałości po przeprowadzonej wycince, a jako że obszar ten charakteryzuje się sporymi nierównościami w terenie oraz nie został on jeszcze ani wyrównany ani przekopany, to zatrzymując się tu na chwilkę, będziecie w stanie zobaczyć z jednego miejsca wybrzeże zarówno Zatoki Gdańskiej jak również Zalewu Wiślanego. I faktycznie, sporo turystów podróżujących na tej trasie specjalnie zatrzymuje się na prowizorycznym parkingu, by przespacerować się po miejscu, które w ciągu kilku lat może przeobrazić się w szlak wodny. Tym samym kanał, który jeszcze nie nawet nie powstał, już zdążył stać się swego rodzaju atrakcją turystyczną…

Jaka jest dalsza przyszłość tego miejsca? No cóż, takie decyzje podejmowane są na różnych szczeblach politycznych, więc z uwagą obserwujmy, jak potoczą się dalsze losy tej inwestycji 🙂 Jedno jest jednak pewne – jeśli kanał żeglugowy Nowy Świat faktycznie powstanie, to z pewnością wybiorę się tam ponownie i wówczas powyższy wpis zostanie zaktualizowany o nowe informacje i nowe zdjęcia 🙂

Darek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Post comment